Playlista z dachu od DJ Malasana & kilka słów o mocy muzyki

Muzyka łagodzi obyczaje – to przysłowie zna każdy z nas. Jednak nie są to tylko puste słowa. Muzyka jest swego rodzaju uniwersalnym językiem do wspólnego przeżywania, celebrowania czy komunikacji. I tylko homo sapiens oraz papugi rozumieją, że Rhythm is a dancer (bo czują rytm i potrafią się do niego bujać)

Obcowanie z muzyką pomaga likwidować niepokój i lęk. Dodatkowo przywraca spokój i odprężenie, a w konsekwencji może pobudzać do aktywności. Muzyka może aktywować szereg obszarów mózgu, które przetwarzają różne funkcje – takie jak uczenie się, pamięć, motywację czy reakcje emocjonalne.

Istnieją nawet formy terapii, które bazują właśnie na pozytywnym wpływie muzyki na zdrowie i organizm człowieka. Muzykoterapia stosowana jest w wielu chorobach, m.in. neurodegeneracyjnych (Alzheimera, Parkinsona). 

Muzyka jest dobrym sposobem na terapię wspomagającą u pacjentów z bólem pooperacyjnym. Zaobserwowano również korzystny wpływ muzyki w gabinetach stomatologicznych. Przekierowuje ona uwagę i przez to zmniejsza u pacjentów odczuwany ból (1).

Dlaczego muzyka poprawia humor?

Badania neuroobrazowania ujawniły, że pozytywne, optymistyczne myśli aktywują określone regiony, takie jak przednia kora zakrętu obręczy, ciało migdałowate i części kory przedczołowej. Podobnie jest w przypadku słuchania muzyki, pobudzane są wtedy niektóre regiony związane z pozytywnymi reakcjami emocjonalnymi (2). Aktywuje ona również obszary mózgu, które uruchamiają się w trakcie jedzenia czekolady lub sexu 😉 Wiemy, że dochodzi wtedy do wyrzutu dopaminy. 

Polecam Wam wykład neurobiologa i muzyka prof. Alan’a Harvey’a „Your brain on music”. Dzięki niemu dowiecie się jak szeroki wpływ ma muzyka na nasz mózg, rozwój i relacje.  Good vibes only

Muzyka jest bardzo ważnym elementem mojego codziennego życia. Od kilku lat rano na swoim instastories dzielę się z #ninjayogagang swoimi ulubionymi kawałkami. Dostawałam od Was mnóstwo próśb o stworzenie playlisty z dachu. Sami wybraliście nawet mój pseudonim – Dj Malasana

Playlistę (która będzie sobie systematycznie rosła) znajdziecie na spotify

Ciekawa jestem czy spośród moich hitów odnaleźliście też swoje ulubione kawałki. Gust muzyczny potrafi się zmieniać na przełomie całego życia. Nie trzeba się go wstydzić – o gustach przecież się nie dyskutuje 😉 Mam nadzieję, że moja playlista będzie Wam służyć i dzięki muzyce zadbacie o siebie, zrelaksujecie się lub dodacie sobie energii. Muzyka ma przecież terapeutyczną moc. 

________________

(1) Ewa Stanek – Misiąg, Co nam daje muzyka, Medycyna Praktyczna (portal)

(2) Alan R. Harvey, Music and the Meeting of Human Minds, Front Psychol. 2018; 9: 762.

Newsletter

Dołącz do rodziny ninja-yogis