CZY KAŻDY JOGIN MUSI BYĆ WEGE?

Kiedy joga zaczyna na dobre zadomawiać się w naszym życiu, to przychodzi taki moment, że czujemy potrzebę, żeby zgłębiać temat. Współcześnie najczęściej zaczynamy od asan – ćwiczeń fizycznych i próbujemy medytacji oraz pranayamy (pracy z oddechem). A potem powoli dorastamy do tego, żeby zabierać jogę z maty do codziennego życia, sięgamy po książki o filozofii jogi, czasem po teksty źródłowe. I tak, na jakimś etapie naszych poszukiwań docieramy w końcu do koncepcji 8 gałęzi (członów, stopni) jogi – spisanych, jak mówi tradycja, przez Patanjalego w Jogasutrach, koło II w. p.n.e. Wiekowych, lecz zaskakująco uniwersalnych i aktualnych, nawet we współczesnym świecie. U podstaw 8-stopniowej ścieżki leżą jamy i nijamy: praktyki, których zadaniem jest wsparcie nas w uregulowaniu relacji z samymi sobą i ze światem. A najważniejszą z nich i nadrzędną do całej reszty (jak czytamy w Jogabhaszji –  komentarzu do Jogasutr)  jest praktyka ahimsy (ahinsy) czyli niekrzywdzenia.

Ciało, Emocje, Praktyka jogi

PO CO NAM BODY SCAN?

Każdego dnia, za wybitnym myślicielem Josephem Tribbianim Jr, zadaję sobie pytanie: „HOW YOU DOIN?” 🙂 I Was #NINJAYOGAGANG też często o to pytam.
W codziennej gonitwie spraw do zrobienia, bardzo często zapominamy o sobie i odcinamy się od ciała, lecimy na autopilocie. Dlatego to proste pytanie: JAK SIĘ CZUJĘ? jest nam tak potrzebne.
Joga jest świetnym sposobem na złapanie głębokiego, autentycznego kontaktu z ciałem – i pamiętajmy, że joga to nie tylko asany. Joga to wiele (innych niż tylko ćwiczenia fizyczne) narzędzi, które są skuteczne w pogłębianiu świadomości ciała, umysłu i oddechu. Dzięki nim można nauczyć się towarzyszyć sobie w życiowych wyzwaniach z życzliwością i współczuciem. W tym wpisie zajmiemy jedną z moich ulubionych praktyk: fantastycznie uniwersalnym i zawsze dostępnym skanowaniem ciała – Body Scan.

9 książek o uważności i relaksacji dla dzieci i rodziców.

Wyobraźmy sobie – o ile łatwiej by nam było w codzienności, gdybyśmy potrafili się sami relaksować, zawsze gdy tego potrzebujemy? Ilu napięć, sennych koszmarów, problemów z żołądkiem, a nawet chorób udałoby się nam uniknąć gdybyśmy od dziecka posiadali umiejetność relaksowania się, choćby tylko codziennie przed snem (a najlepiej również przed egzaminami, wystąpieniami, zabiegami medycznymi… dopisz swoje jeśli chcesz)? Relaksacja to umiejetność – superskill, który można wyćwiczyć w każdym wieku. Oczywiście jak ze wszystkim: im wcześniej, tym lepiej. Dlatego w tym wpisie przygotowałam listę książek dla dzieci i rodziców, które pomogą wspólnie wejść w temat mindfulness, relaksacji i wyciszenia.

Ciało, Praktyka jogi

JAK & CZY SIĘ RUSZAĆ kiedy nasze ciało się STARZEJE?

Coraz więcej osób zadaje mi pytanie: mam 50 lat, czy mogę zacząć ćwiczyć jogę? Moja odpowiedź zawsze brzmi: TAK ale z poszanowaniem tego, co masz do dyspozycji tu i teraz (a o bycie z sobą w prawdzie czasem naprawdę ciężko… Ja sama po 30. roku życia zauważyłam, że moje ciało nie jest już tak elastyczne i nie regeneruje się w tak szybkim tempie jak kiedyś. A to przecież dopiero początek odczuwalnych zmian). O tym jak to jest z tym ruchem i co dzieje się z ciałem kiedy się starzejemy poczytasz tutaj w mojej rozmowie z osteopatą Marcinem Bebelskim.

BUJAJ SIĘ, MALUCHU! czyli słowo o rozwoju i integracji sensorycznej

Pojawienie się nowego członka rodziny dziecka (szczególnie pierwszego) wiąże się z wielkimi wyzwaniami. Szczególnie świeżo upieczonej mamie towarzyszy dużo wątpliwości i niepokoju. Ten okres jest bardzo wymagający. Na szczęście jest to też czas ogromnej radości i uczenia się życia „w trójkę”. Jednak nie tylko dla rodziców jest nowa sytuacja. Noworodek, który przez 9 miesięcy życia przebywał w ciepłym, bezpiecznym i spokojnym miejscu, przychodzi na świat i… to dopiero jest rewolucja! Warto ułatwić mu ten czas i wspierać od samego początku, pamiętając, jak ważne są pierwsze miesiące życia dziecka.

Ciało, Praktyka jogi

O MEDYCYNIE STYLU ŻYCIA czyli jak nie zachorować

Na pewno każdy z nas słyszał to zdanie nie raz „Lepiej zapobiegać niż leczyć”. Mimo, że dziś obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia, to o zdrowie warto dbać codziennie, a nie tylko od święta. W tym wpisie nie chciałabym się skupiać na chorobach, ale na zapobieganiu im. Na stan naszego zdrowia wpływa mnóstwo czynników. Na część z nich nie mamy wpływu m.in. geny, które dostajemy w spadku, ale na szczęście mamy też ogromne pole do działania – nasz styl życia.

Playlista z dachu od DJ Malasana & kilka słów o mocy muzyki

Muzyka łagodzi obyczaje – to przysłowie zna każdy z nas. Jednak nie są to tylko puste słowa. Muzyka jest swego rodzaju uniwersalnym językiem do wspólnego przeżywania, celebrowania czy komunikacji. I tylko homo sapiens oraz papugi rozumieją, że Rhythm is a dancer (bo czują rytm i potrafią się do niego bujać)

8 książek dla POCZĄTKUJĄCYCH RODZICÓW

Przyjście na świat nowego człowieka wywraca wszystko do góry nogami. Niezależnie od tego jak bardzo czekaliśmy na dziecko – jego pojawieniu się nie towarzyszą wyłącznie radość i błogość. Na wiele rzeczy po prostu nie można było się wcześniej przygotować i przećwiczyć ich “na chłodno” (na przykład tego, że hormony zupełnie zmienią moją wrażliwość i sposoby reagowania). Powiększenie rodziny to czas próby, w którym codziennie dowiaduję się o sobie samej mnóstwa nowych rzeczy, a nasz związek partnerski przeszedł (i nadal przechodzi) przez bardzo trudny egzamin. Oto zestawienie książek, które pomogły mi poukładać sobie to “nowe życie” i wsparły mnie zarówno w rodzicielstwie, jak i w relacji z mężem. Istotne jest to, że wszystkie wybrane przeze mnie lektury podzielone są na rozdziały – tak, że łatwo jest je czytać w krótkich przerwach “wyrwanych” w ciągu dnia, podczas karmienia lub przed snem zanim zupełnie padniemy 😉

Ciało, Emocje, Praktyka jogi

#ninjayogagang w pandemii. 10najważniejszych lekcji z 2020 roku

To niesamowite, że mija rok od wybuchu światowej pandemii. Pisząc to zdanie czuję się jak bohaterka z historii science fiction. A jednak – the struggle is real!

Ciało, Emocje

Kto sieje ten zbiera plony – czyli o co chodzi z prawem karmy?

Karma (a właściwie karman – bo tak poprawnie gramatycznie powinno używać się tego terminu) oznacza działanie. Moglibyśmy powiedzieć, że prawo karmy mówi o tym, że każdy nasz czyn przynosi konsekwencje. Ale czy w powiedzeniu: KARMA WRACA na pewno kryje się to, że po ostatniej głośnej domówce w twoim mieszkaniu, sąsiad w odwecie będzie wiercił całą niedzielę..?