9 książek o uważności i relaksacji dla dzieci i rodziców.

Wyobraźmy sobie – o ile łatwiej by nam było w codzienności, gdybyśmy potrafili się sami relaksować, zawsze gdy tego potrzebujemy? Ilu napięć, sennych koszmarów, problemów z żołądkiem, a nawet chorób udałoby się nam uniknąć gdybyśmy od dziecka posiadali umiejetność relaksowania się, choćby tylko codziennie przed snem (a najlepiej również przed egzaminami, wystąpieniami, zabiegami medycznymi… dopisz swoje jeśli chcesz)? Relaksacja to umiejetność – superskill, który można wyćwiczyć w każdym wieku. Oczywiście jak ze wszystkim: im wcześniej, tym lepiej. Dlatego w tym wpisie przygotowałam listę książek dla dzieci i rodziców, które pomogą wspólnie wejść w temat mindfulness, relaksacji i wyciszenia.

Wiem, że to może dziwić, ale relaksacje mogą być już wprowadzane u naprawdę małych dzieci. Sami przekonacie się sprawdzając moje polecajki.

DLA NAJMŁODSZYCH – od 2 roku życia

Jesteś kimś wyjątkowym. Relaksacje dla dzieci – Martyna Broda

Autorka napisała piękne historie poruszające wyobraźnię. Książka zawiera też ćwiczenia, pracę z oddechem pomagające obniżyć lęk, pracować nad trudnymi dla dziecka emocjami. Może to być też przepustka do uspokojenia się i wyciszenia przez snem! Dzięki instrukcjom w książce rodzic może pomóc dziecku się zrelaksować. Za każdym razem można tworzyć indywidualnie modyfikacje, tak żeby czytelnicy poczuli się spokojnie i błogo. Książkę pięknie zilustrowała Karolina Hyla. Ja i Baby Yodą mamy już za sobą pierwsze czytanie książki.

Uważność małej żabki. Ćwiczenia uważności dla rodziców i ich maluchów – Eline Snel

Kiedy robiłam rozeznanie wśród znajomych jakie książki mają w dziecięcej biblioteczce tytuł tej książki padał bardzo często. To jedna z najpopularniejszych pozycji do wspólnego, rodzinnego praktykowania uważności. Autorka zaznacza, że książka jest przeznaczona dla dzieci już od 18. miesiąca życia. Już na tych etapach można z dzieckiem rozmawiać o emocjach, samopoczuciu a wszystko to w atmosferze zabawy. Książka jest pierwszą pozycją z cyklu. Kolejne części są dla starszych dzieci i świetnie rozwijają umiejętności koncentracji, medytacji i świadomego reagowania.

Ja, spokój. Księga uważności – Susan Verde

Książka sprawdzi się podczas przedszkolnych zajęć, ale i będzie pomocna bezpośrednio przed snem. W ten sposób pomoże podsumować dzień, zakończyć go z wdzięcznością i spokojem. Dzięki tej książce dziecko może poznać swoje umiejętności, mocne strony i uczucia. „Ja, spokój..” to wspaniały wstęp do mindfulness dla kilkulatków. Została mi polecona przez inne #yogamamas. Także książka jest już solidnie przetestowana na dzieciach i ma dobrą prasę 😉

DLA TROCHĘ STARSZYCH DZIECI – od 4 roku życia Jesteś kimś wyjątkowym 2. Relaksacje dla (nieco) starszych dzieci – Martyna Broda

Książka zawiera przejrzystą instrukcję jak rozpocząć z dzieckiem wizualizacje i relaksacji. W jaki sposób czytać, ułożyć się, oddychać w trakcie i dopasować język do wieku malucha. Autorka zabiera czytelnika w morskie głębiny, na łąkę i inne piękne miejsca. Wizualizacje pomagają skontaktować się z uczuciami i emocjami, które dziecku często ciężko zwerbalizować.
 „Jesteś kimś wyjątkowym.. ” to najnowsza z publikacja spośród polecanych w w tym artykule – dziś ma premierę (12.05.2021). Jest mi szczególnie bliska, ponieważ wydawnictwo Mamania zaprosiło mnie do bycia Matronką tej książki😊

Mamo, nie mogę zasnąć – Inês Castel-Branco

Dobry sen dziecka to jeden z priorytetów każdego rodzica 😉 Myślę, że książka świetnie się sprawdzi wśród starszych dzieci, które szczególnie wieczorem mają dużo energii i mają problemy z zaśnięciem. Zawiera przejrzyste ilustracje pokazujące np. jak nauczyć się technik oddechowych wypowiadając odpowiednie litery. Autorka pomaga zrozumieć dziecku jogowe pozycje przez porównanie ich do zwierzątek. W ten sposób łatwiej jest zachęcić pociechę do lekkich ćwiczeń fizycznych sprzyjających uspokojeniu.

Mindfulness dla dzieci – Carole P. Roman, J. Robin Albertson-Wren

Autorzy nadali tak opisują książkę: „To 30 ciekawych ćwiczeń, które poprawiają samopoczucie i pomagają zachować spokój i kontrolę”.

Książka skupia się na mózgu i rozwijaniu jego funkcji u dzieci. Pomaga nauczyć się podejmowania decyzji i pracować nad reakcjami mocno pierwotnymi reakcjami „uciekaj i walcz”. Dzięki stosowaniu technik uważności pomaga dziecku świadomie być w różnych sytuacjach, reagować i podejmować najlepsze działania w danej chwili.

Znajdziecie tu też ćwiczenia dotyczące rozpoznawania emocji. Jest to niezwykle przydatna umiejętność na każdym etapie życia. A jak wiemy nawet my dorośli często mamy z tym problem.

DLA RODZICÓW i DZIECI

Mindfulness dla dzieci – Uz Afzal

Już sam spis treści sugeruje, że w każdym aspekcie życia można stosować techniki Mindfulness. Już od pobudki do dobranocki można być uważnym i celebrować każdą chwilę. Książka napisana jest lekkim i zabawnym językiem, co może przyciągnąć starsze dzieci. Dzięki praktycznym ćwiczeniom w tym przewodniku można przepracować pierwsze stresy związane ze szkołą (np. klasówki) czy kontaktami z rówieśnikami. Cenne jest to, że zadania mogą być wspólną pracą nad zarządzaniem emocjami rodziców i dzieci, a to na pewno pomoże całej rodzinie uważniej i radośniej żyć.

Zabawa w uważność 60 oryginalnych gier i zabaw – Susan Kaiser Greenland

Autorka kieruje swoją książkę praktycznie dla wszystkich dzieci (od 4. do 12. Roku życia) i ich rodziców. Wieloletnie doświadczenie pracy w szkole pomogło Susan stworzyć zestaw 60 zabaw, gier i ćwiczeń, które mają pomagać w skupieniu się, zarządzać emocjami i wprowadzać spokój w swoje życie. Książka pokazuje, że te techniki świetnie sprawdzają się też u dorosłych. Znajdziecie tu medytacje, jogę i techniki mindfulness dopasowane do wieku dzieci.

Uzdrawiająca moc uważności. Nowy sposób na życie – Jon Kabat-Zinn

To już jest lektura zdecydowanie dla dorosłych. Autor jest specjalizuje się w zakresie uważności, mindfulness, redukcji stresu (metodą MBSR). Medytacja jest świetnym uzupełnieniem jogi, ale może też być stosowana odrębnie przynosząc tym wiele korzyści. Znajdziecie tu też mnóstwo ciekawej wiedzy o funkcjonowaniu mózgu i m.in. neuroplastyczności.

Warto pamiętać, że chcąc nauczyć dzieci lepszego zarządzania stresem, emocjami i pomóc im być szczęśliwym i uważnym trzeba też zacząć od siebie. Przykład idzie od rodziców, a dzieci chłoną od nas wszystko jak gąbka. Dlatego polecam tę książkę jako wsparcie wszystkim rodzicom… i reszcie świata.

Mam nadzieję, że tym wpisem pomogę Wam uzupełnić dziecięcą biblioteczkę. Robiąc research i opisując te książki bardzo żałuję, że w dzieciństwie nie miałam dostępu do takich wspaniałych czytadeł. Na szczęście teraz będę mogła rozwijać uważność i techniki relaksacyjne z córką. Jestem przekonana, że każdy znajdzie tu coś dla siebie: rodzice, dziadkowie, rodzeństwo… cała rodzina może skorzystać na wspólnym czytaniu zaproponowanych przeze mnie książek.

Zobacz też: 8 książek dla początkujących rodziców

Newsletter

Dołącz do rodziny ninja-yogis