ŻEGNAJ ZASTOJU! …czyli o tym jak żwawo wskoczyć w aktywność i nie skręcić kostki

Wszyscy podskórnie czujemy, że ruch dobrze nam robi. Płuca, serce, stawy, mięśnie, nawet układ trawienny – całe nasze ciało jest szczęśliwe, gdy przy wysiłku fizycznym krew zaczyna szybciej krążyć, a oddech płynie nieco bardziej wartkim strumieniem, niż zwykle.chad siłowniaJednocześnie TAK CZĘSTO trudno nam się do ruchu zmobilizować. Nie licząc naprawdę konsekwentnych jednostek, większość z nas odchodzi i wraca: przeżywamy czasy kanapowego lenistwa (podszytego często wyrzutami sumienia – ale to temat na odrębny artykuł…), naprzemiennie z okresami pełnej mobilizacji i zachwytu nad sportem.

Problem w tym, że w okresach tego naszego sportowego renesansu często przesadzamy – mając w pamięci kondycję sprzed „etapu kanapy”, próbujemy natychmiast do niej wrócić: forsujemy się i przeginamy. A stąd tylko mały kroczek/skoczek do kontuzji.

JAK ŻYĆ copy

Wnioskując z wysłuchanych mądrości, tradycji, oraz własnego doświadczenia, zaryzykuję tezę, że MATKA NATURA WIE CO ROBI. A, że nasze ciało jest niewątpliwie częścią tego przyrodniczego cudu, to właśnie w Przyrodzie najłatwiej szukać właściwych dla nas rozwiązań.

CO

Spójrzmy na naszych Mniejszych Braci: kiedy po zimie zwierzęta budzą się z dłuższej drzemki, odpoczynku, bezruchu, nie zrywają się na równe nogi i nie biegną na polowanie. Zwierzęta najpierw się przeciągają. Ziewają. Łypią okiem. Dają sobie CZAS NA ROZRUCH.

Kiedy odwołamy się do tej naszej wrodzonej mądrości ciała, prawdopodobnie bardzo szybko dojdziemy do wniosku, że to właśnie czas na rozruch jest naszą przepustką do cieszenia się w pełni urokami aktywności fizycznej.

Z tej naturalnej, zwierzęcej mądrości ciała nauczyli się również korzystać sportowcy, tancerze i wszystkie osoby, którym miłe jest dobre zdrowie i brak kontuzji.

Jeśli więc w tym odcinku nie chcesz być jak kolega, który postanowił biegać codziennie i zapłacił za to kontuzją kolana, ani jak kuzynka która leczy kontuzję po streczingu bez rozgrzewki („bo kiedyś umiałam zrobić szpagat”) – DAJ SOBIE CZAS.

orbitrek gif

Zanim na dobre się rozkręcisz – PRZYGOTUJ SIĘ:

1. Jeśli już wstajesz z kanapy, przez kilka dni idź na spacer (wykorzystuj każdą okazję do stawiania kroków i nie ściemniaj że nie masz czasu! Zawsze możesz wysiąść przystanek wcześniej i użyć schodów zamiast windy). Codziennie.

2. Odetchnij – westchnij, wpuść powietrze do brzucha, do boków ciała, pleców i we wszystkie inne zakamarki. Teraz. I kilka razy dziennie. oddychaj głębiej kiedy tylko sobie  o tym przypomnisz. To naprawdę pomaga.

3. Rano porusz ciałem – ustanów sobie codzienny rytuał: rano, po wstaniu z łóżka przez kilka minut delikatnie poruszaj ciałem w przyjemny sposób – przeciągaj się, zatańcz do ulubionej piosenki lub w jakikolwiek inny sposób daj upust swojej budzącej się żywotności. Będzie Ci łatwiej w ciągu dnia.

4. Masuj się! – kup sobie szorstką rękawicę pod prysznic, wetrzyj krem w stopy, pomasuj dłonie gdy czytasz maila, albo umów się na masażowy barter 🙂

5. Sprzątaj – trochę się poruszasz, a przy okazji opróżnisz głowę i dom. Zacznij od szafek w kuchni i lodówki 😉 a potem pozbądź się kurzu zalegającego w kocach, narzutach i dywanach. Zatroszcz się też o swoje jelito grube i wątrobę – zbadaj czy nie masz pasożytów. Potrafią nam nieźle namieszać w samopoczuciu. (o tym też kiedyś napiszę!)

6. Jedz zielone! – chlorofil pomaga oczyścić wątrobę i dotlenić organizm. Warto postawić na brokuły, szpinak, jarmuż, rukolę, roszponkę, kapustę, trawy zbożowe i mikroalgi (np. spirulinę).

7. Stopniuj wysiłek – kto kiedykolwiek miał kontuzję, wie o czym mówię. Zacznij łagodnie (nawet jeśli wydaje Ci się, że możesz więcej)

8. Rób sobie przerwy – każdy rozsądny sportowiec docenia wartość tzw. „dni restowych”. To nie znaczy, że masz zalegać przed telewizorem (chyba że organizm ewidentnie potrzebuje jednego dnia takiego odpoczynku… That’s ok <3 ) – na jeden dzień daj swoim mięśniom czas na regenerację, zmniejsz wysiłek i odpocznij.

9. Znajdź trenera lub mentora – jeśli nie stać Cię na indywidualne konsultacje z profesjonalistą, poszukaj sobie bardziej doświadczonego w sporcie kolegi, który przechodził przez to, co Ty i służy mądrą radą. Czasami przydają się też mobilizujące aplikacje.

10. Podglądaj przyrodę – obserwuj jak działają rośliny i zwierzęta.

masaż koty