Jak stawiać granice z miłością czyli komunikat od Ja

Słyszałeś o odmawianiu z miłością, ninja? Kiedy pierwszy raz ktoś powiedział mi, że mogę stawiać granice z miłością zabrzmiało to dla mnie jak oksymoron. Tymczasem cała sztuka stawiania granic i radzenia sobie ze złością i agresją (mówię o licznych codziennych przypadkach, w których nie grozi nam smierć, ani uszkodzenie ciała, ale które skutecznie podnoszą nam ciśnienie) polega na oddzielaniu osoby od jej emocji i zachowania.

Czy kiedy ktoś nie odwzajemni Twojego „dzień dobry”, wepchnie się przed Tobą do kolejki albo nie wpuści Twojego samochodu na inny pas ruchu to będziesz w stanie nie nazwać go od razu w duchu złośliwym %&*$^…?

Podejrzewam, że odpowiedź brzmi TAK i że w przypadku zupełnie obcych osób wzniesienie się na wyżyny współczucia wcale nie będzie dla nas takie trudne (jesteśmy sobie w stanie wyobrazić, że ktoś może cierpieć na bolesną chorobę, mieć kredyt, lub problemy w domu).

Brawo, ninja! Zaliczyliśmy level basic z niepomnażania w świecie złości i złośliwości.

Czas na trudniejsze wyzwanie: 

Czy kiedy ktoś z Twoich bliskich nieprzyjemnie odburknie, nie posprząta po sobie, spóźni się lub nie zrobi tego, o co prosisz to będziesz w stanie zareagować z miłością? A w asymetrycznej relacji, np. z szefem? Jeśli jesteś teraz uczciwa wobec siebie, to przyznasz, że w stosunku do osób z którymi łączy nas zależność i emocjonalna więź to nie takie proste…

Na szczęście z pomocą przychodzi nam genialne w swojej prostocie narzędzie, jakim jest KOMUNIKAT OD JA.

Ta forma komunikacji bez przemocy (Non-Violent Communication czyli NVC) ma 4 proste kroki:
1. Dokładny, obiektywny, nieemocjonalny opis sytuacji („kiedy widzę, że…“ „kiedy robisz…“)
2. Opis naszych własnych uczuć: („To wtedy czuję…“)
3. Odwołanie się do ważnych dla mnie wartości („a ponieważ ważne dla mnie jest…“)
4. Prośba o konkretne zachowanie, którego chcemy („To proszę Cię, żebyś…“)

Największą mocą Komunikatu od Ja jest to, że cały czas mówimy o sobie, swoich uczuciach i odwołujemy się do ważnych dla nas wartości, jednocześnie starając się opisać sytuację, a nie drugą osobę ani to co o niej myślimy. Ta forma stawiania granic z miłością wygląda na początku trochę dziwnie i nie jest dla nas naturalna, dlatego trzeba ją ćwiczyć (zaczynając od spisywania sobie poszczególnych kroków na kartce).

Dla ułatwienia mam dla Ciebie 2 przykłady:

Prawidłowy przykład użycia komunikatu od ja:
1. Kiedy wracam do domu i widzę, że kosz jest pełen śmieci, a zlew pełen brudnych garów
2. To wtedy czuję złość i smutek
3. A ponieważ ważne jest dla mnie nasze wzajemne dbanie o siebie i czysty, zadbany, przytulny dom
4. To proszę Cię, żebyśmy usiedli i razem ustalili zasady dbania o naszą wspólną prestrzeń.

Nieprawidłowy przykład :
1. Kiedy wracam do domu i widzę syf
2. To wtedy widzę że jesteś leniem i masz mnie gdzieś
3. A ponieważ ważny jest dla mnie porządek 
4. To proszę Cię, żebyś nie robiła syfu.

Czujesz różnicę..?

Joga zaczyna się poza matą. Kim jesteś kiedy reagujesz złością na złość? Co kultywujesz kiedy odpowiadasz nieuprzejmością na nieuprzejmość?
Mój nauczyciel Maciek Wielobób mówi, że działając w taki sposób wzmacniamy tylko to, z czym się nie zgadzamy i oddalamy się od samych siebie.
Zwróć uwagę na swoje reakcje i ćwicz komunikat od JA (czyli odmawianie z miłością) gdzie tylko popadnie.

Newsletter

Dołącz do rodziny ninja-yogis